2010. május 24., hétfő

A pirregő járdalap

   Végre egy kellemes nyárias napot tölthettünk el eső, erős szél, eszeveszett hőség nélkül. Napközben javarészt dolgozgattunk a ház körül, délután pedig kicsit sziesztáztunk a napsütésben. A pihenőövezetünkben üldögéltünk és beszélgettünk Encivel, amikor egyszercsak megszólalt az alattam levő járdalap!
   Mókás volt maga a szituáció, mert közvetlenül a lábaim alatt kezdett el valaki olyan hangosan pirregni, hogy ha ijedős természet lennék, biztosan felugrottam volna. Így azonban csak egy csodálkozó és vigyorgó arckifejezésre tellett, miközben meglepetten összenéztünk az asszonykával. Mikor lepislantottam a szék lábához, és mindent rendben találtam, azonnal megértettem mindent. A járdalap alá befészkelt egy nagy béka, akit valószínűleg kicsit zavartunk a hangoskodásunkkal, így közbeszólt a beszélgetésünkbe. No, több se kellett, ha már ismerkedni akart, akkor gondoltuk legalább meglessük. Felemeltem a lapot, és egy szépen kifejlett zöld varangy nézett velünk szembe. Ez a faj a barna varangytól jóval kisebb, de szintén erős felépítésű békánk, testhosszuk általában 6-8, ritkán 10 centiméter. A hím és a nőstény közt alig van méretbeli különbség. Színezete világos barnás, drappos, fehéres alapon zöld foltokkal, valamint kis piros mirigyekkel teli. Hasalji oldala mindkét nemnek fehéres. Fültőmirigyei erősek, kifejezettek, szeme zöldes alapon fekete, pupillája vízszintes és ívelt. Hangja leginkább pirregésre hasonlít, amit volt is szerencsénk közelről meghallgatni. Leginkább szürkületben és éjjel aktív, ritkábban esős, borongós időben nappal is. Búvóhelyének fák gyökereit, kövek alját, üregeket, lakott területen pincéket, vízóra aknát választ magának. A vizektől távolabb is előfordulnak, a vízhez csak szaporodáskor kötődnek. Víz az van nálunk most bőven, ahogy a hét elején megírtam, még kacsák is költöztek a hirtelen támadt tavunkba! Éjjel pedig olyan békazene szól, hogy egy természetbúvár a csodájára járhat! 
   Visszatérve a szóban forgó kétéltűhöz, Magyarországon védett faj, így szépen vissza is helyeztem rá a követ. Kárt nagyon nem okoz, viszont megeszi a házatlan csigákat, férgeket, pókokat, és a rovarokat is, így akár hasznot is hajthat. Jellemzően ráugrik mindenre, ami körülbelül feleakkora, mint ő. Nem különösebben rajongok a hüllőkért és a kétéltűekért, de ez a béka olyan mókás körülmények között mutatkozott be, hogy jó ideig emlékezetes marad! 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése