2010. november 13., szombat

Multikulti, interkulti, mert mindannyian mások vagyunk!

 "A multikulturális oktatás egyszerre elképzelés, reform-mozgalom és folyamat."
"Mint elképzelés, a multikulturális oktatás egyenlő lehetőségeket kíván biztosítani minden tanuló, köztük a különböző faji, etnikai, és társadalmi csoportból származó tanulók számára is. A multikulturális oktatás mindenki számára próbál egyenlő esélyeket teremteni, azáltal, hogy átváltoztatja a teljes iskolai környezetet úgy, hogy az tükrözze a társadalom és iskolai osztály eltérő kultúráit és csoportjait. A multikulturális oktatás folyamat, mert a céljai olyan ideálok, amelyek elérésére tanároknak és iskolavezetőknek állandóan törekedniük kellene."  (Banks, J.A.)


     A napokban érdekes továbbképzésen vettem részt. Megmondom az őszintét, nem sok kedvem fűződött eleinte a dologhoz, a téma kissé száraznak, unalmasnak tűnt. Multikulturális tartalmak, és interkulturális nevelés. Na bumm! Első hallásra ki az akit csábít a téma? Biztosan nem egy testnevelőt, de elárulom, előítéletesek vagyunk! Nagyon érdekes volt, örülök, hogy részt vehettem a kurzuson!
   A multikulturális kifejezés nemzeti sokszínűséget jelent, míg a multikulturalizmus olyan ideológia, mely támogatja a kulturális és a nemzeti sokszínűséget, valamint elismeri az etnikai kisebbségiségeket. A politikában a kulturális pluralizmus támogatása a társadalomban, a különböző kultúrák békés egymás mellett élésének segítése, a kultúrák, nemzetiségek közötti problémákra való megoldás nyújtása.
Az interkulturális nevelés, magától értetődően kapcsolódva a globális neveléshez, azt vizsgálja, milyen kölcsönhatások jönnek létre más kultúrákkal, társadalmakkal, társadalmi csoportokkal. A világ minden társadalmára egyre növekvő mértékben jellemző több kultúra egyidejű jelenléte: a kulturális sokszínűség, ami a kisebbségek jogainak elismerését és tiszteletét fokozottan teszi szükségessé. A konfliktusok gyakran vezethetők vissza a megértés hiányára, az egyazon társadalomban egymás mellett élő különböző népek vagy eltérő életvitel között. A konfliktusok Észak-Írországban, a volt Jugoszláviában, a Kaukázus egyes területein elszomorítóan példázzák a más kultúrák tiszteletének, az együttélés képességének hiányát. Az interkulturális képzés hatékony eszköz a napjainkban egyre inkább elterjedő fajgyűlölet, a faji megkülönböztetés, vagy egyéb társadalmi, genetikai okból kifolyó kirekesztés jelenségének megközelítésére.
   Előadónk személyisége volt az, ami igazán érdekessé tette a tanfolyamot. Nem száraz anyagot kaptunk, hanem gyakorlati oldalról megközelítve, rengeteg feladaton keresztül vitattuk meg a helyzetet. Egyetlen pillanatra sem unatkoztam, nem kalandozott el a figyelmem, élveztem a teljes képzést. A végét öt oldalas dolgozattal zártuk, ez volt a legunalmasabb az egészben. Előtte folyamatosan röpültek az órák. Nem mondom, hogy változott bármi is a szemléletmódomban mindezeknek köszönhetően, mert én eddig is így gondolkodtam. Jó volt azonban más kollégákkal együtt beleásni magunkat mélyebben egy ilyen érzékeny témába, és biztosan sok hasznosítható információkhoz jutottam.


2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én is voltam előző tanév végén ezen a tanfolyamon...érdekes is volt, de mivel olyan suliban tanítok, ahol sokféle gyerek van minden tekintetben, nem hatott meg annyira. A gond legfőképp az volt, hogy ez volt a 6. tanfolyamom 2 hónap alatt...

Zsofichen

Joe bácsi írta...

:) Igen, a tavalyi év nekem is több tanfolyamból állt...
Egyébként engem sem a téma érdekessége fogott meg elsősorban, hanem ahogyan azt az előadónk prezentálta. Nagyon ügyes volt!

Megjegyzés küldése