2010. április 14., szerda

Energia(löket)

   Pár héttel ezelőtt, az iskolánkban üzemeltetett elvileg gyümölcs, gyakorlatilag mindenes automatában energiaitalt fedeztem fel, amire azonnal lecsaptak a felsős tanulók. Jól működő lityi-lötyi lehetett, mert anélkül, hogy én közeli kapcsolatba kerültem volna vele, engem is felpörgetett állapotba hozott, kapásból plafonig emelkedett a vérnyomásom miatta. Intézkedtünk a dolog ügyében, azóta szerencsére nem találkoztam vele.

    Az energiaitalok néhány éve jöttek csak a divatba, elsősorban pont a fiatalok körében, akik inkább buliitalként használják. Nevéből adódóan az elhasznált energiát volna hivatott pótolni, helyette azonban élénkítő, frissítő, felpörgetett állapotba hozó nedűként használják sokan. Nem akarom teljesen leszólni, biztos vannak olyan helyzetek -elsősorban sportolóknál-, amikor elfogyasztása indokolt lehet, akár tényleg bizonyos mértékű hasznot is hajthat. Általános iskolás korban azonban csak a veszélyét látom! Ittam már én is, a hatásától nem voltam elragadtatva, az íze pedig egyenesen pocsék.
A magas koffeintartalmú energiaitalok valószínűleg inkább rosszat tesznek: felgyorsítják a szívverést, és megemelik a vérnyomást, amire az iskolapadban ülve semmi szükség nincsen. Ha fáradt a gyerek, akkor az okokat kell elsősorban keresni, például ne üljön a tévé és a számítógép előtt éjszakába nyúlóan, ha ezt nem teszi, nézzünk utána, mivel terheljük túl. Inkább kevesebb foglalkozásra küldjük, mintsem egy fiatal, fejlődésben lévő szervezetet, károsító anyagokkal bombázzunk, doppingoljuk. Persze legtöbbször a szülő tudta nélkül fogyasztja el a diák ezeket az italokat, pusztán a buli, a hecc kedvéért. Majd mivel képtelen megülni az órán, idegesítő dobolásba, zajongásba kezd, zavarja tanulótársait, tanárait, nem tud a feladatára koncentrálni. Kell ez nekünk?
Ha tágabban nézzük a dolgot, úgy az energiaitalok általában véve nem veszélyesek az egészségre, de nem árt, ha mértékletesen fogyasztjuk őket. A túl sok koffein heves szívdobogást, kellemetlen túlpörgött állapotot eredményezhet. Jelentős a vízhajtó hatása is, ezért megterhelő sportoláshoz, vagy egész éjszakai táncoláshoz nem célszerű nagy mennyiségben fogyasztani: a fokozott vizeletürítés és az erős izzadás vészes kiszáradáshoz vezethet. Ugyanígy dehidratációt okozhat ha tömény alkohollal keverjük, ráadásul alkoholmérgezést szenvedhetünk, mivel az energiaital okozta éberség miatt nem vesszük észre, hogy ténylegesen mennyi szeszes italt fogyasztottunk!
    Összegezve a fentebb leírtakat nem gondolom, hogy tizenéves fiataloknak bármi szükségük is van a hatására, hiszen a kávét sem ajánljuk számukra, pedig sokkal gyengébb energialöketet ad. Idősebbek pedig remélhetőleg el tudják dönteni, hogy mi az a mennyiség, amire szükségük lehet, ám véleményem szerint az egészséges táplálkozás, a természetes vitaminok megfelelő arányú bevitele, tea és esetleg mérsékelt kávéfogyasztás szintén biztosítja a szervezet zavartalan működéséhez szükséges energiát.
Mindez csak egy vélemény, én személy szerint féltem tőle a diákjaimat, tiltanám tőle saját gyermekeimet. Megint túl konzervatív lennék? Lehet, bár én is elég mozgékony emberke voltam világéletemben, mű anyagok fogyasztása nélkül is...

2 megjegyzés:

MJ írta...

Mellesleg nem is a legolcsóbbak. Hasznosabb és egészséges dolgokra is költhető a zsebpénzük. Pörgéshez jó társaság kell, ők meghozzák a jó hangulatot, oszt a többi megy magától.

Apa54 írta...

A sporttal is fel lehet pörgetni a szervezetet. Az intenzív mozgástól ugyanolyan nagyfokú pulzus és vérnyomás emelkedés várható, mint ezzel a löttyel. A sportnak legalább az egészségre jó hatása van. De hát könnyebb egyhelyben ülve erőfeszítés nélkül feldobott állapotba kerülni.

Megjegyzés küldése